Blog
20
05
2015

Bílkoviny

Od Pavla 0

Že se jídlo skládá ze tří základních složek asi víš. Ale proto, abys pochopil, jak Tvé tělo funguje potřebuješ trochu více informací. Dneska Ti povím nějaké ty základní věcičky kolem bílkovin.

Na začátek pár nudných faktů. Bílkoviny (proteiny) jsou pro lidské tělo nepostradatelné. Nebudu tě zatěžovat nějakým složitým chemickým popisem. Ten asi tak za pět vteřin vygoogluješ. Důležité je ale vědět, že jsou bílkoviny opravdu složité, tedy prostorově velké molekuly. To má vliv na jejich trávení, ale i mnoho dalších věcí.

Základní stavební jednotkou proteinu je aminokyselina (AK). Ty se vzájemně spojují a tvoří peptidy a když se naváže více peptidů na sebe, je z toho bílkovina. Představ si to jako lego. (Zdravím Vladěnku 🙂 Každý kostička představuje jednu aminokyselinu. Pár kostiček postaví zeď – tedy peptid a zdi dohromady vytvoří třeba palác.

Proč je to tak důležité? Když zdlábneš flákotu masa, tělo musí bílkovinu naštěpit na řetězce o max 12 AK, které teprve mohou přejít do krve, odkud pokračují dál do jater. Tenhle přestup přes střevní stěnu do krve není úplně standardní a děje se speciálním mechanizmem, zvaným pynocytoza. Samy buňky mají v sobě enzymy na jejich rozklad. To opravdu úzce souvisí s využitelností bílkovin. Ona prostě není bílkovina, jako bílkovina. Stejně jako není sacharid, jako sacharid, či tuk, jako tuk… proto je prostě nesmysl jen slepě počítat kalorie.

Využitelnost bílkovin je ale velmi rozdílná a jestli si myslíš, že když sníš maso, nebo soju, je to to samé, jsi na omylu.

Jednoduchá a celkem i logická věc – Nejsnáze a nejlépe využitelné jsou bílkoviny, které jsou primárně určené k přežití embria. Tedy vařené slepičí ovulačky – vajička.

Když jsme u vajec…. zamyslel ses někdy, proč obsahují cholestrerol? No… on je totiž cholesterol naprosto nezbytný pro tvorbu buněčné stěny, je tedy nepostradatelný při dělení buněk, což ten nebohý zárodeček fakt docela nutně potřebuje, když se má z jedné buňky stát celé kuře, že 🙂

A vzpomeň, na prohlášení Světové Zdravotnické Organizace o cholesterolu, o kterém jsem se zmiňovala posledně….

Co se využitelnosti bílkoviny týče, je důležitý jak zdroj, tak úprava, ale i to, jak je vzájemně kombinuješ.

Ovšem zásadní je poměr jednotlivých aminokyselin. Jo, prostě to není úplně až tak snadné…

I když jsou všechny AK v tom, co dlabeš ve velkém množství, ale chybí nějaká esenciální, jsou pro stavbu bílkovin v našem těle nevyužitelné. Tím se pak velmi snižuje kvalita bílkoviny.

Ideální jsou z tohoto hlediska:

  • Vejce
  • Maso
  • Některé mléčné výrobky

Teď asi zklamu zástupce vegetariánů a veganů, ale pravdou je, že rostlinné bílkoviny se díky nevyhovujícímu vzájemnému poměru AK nemohou bílkovinám živočišného původu svou využitelností rovnat. Proto se také nazývají neplnohodnotné.

Za určitých okolností lze tento stav ale zvrátit. Především vzájemnou kombinací různých zdrojů. Proto apeluji především na vegany, aby si opravdu pečlivě hlídali svůj příjem bílkovin.

Mimochodem dalším problémem rostlinných bílkovin je, že mohou obsahovat atypické AK, či AK v D konfiguraci (vlastně mají obrácený řetězec.) No a ty naše enzymy neumí zpracovat. Proto některým jedincům dělají třeba luštěniny zažívací potíže….

Dávej si tedy pozor, jaký zdroj bílkovin do svého jídelníčku zvolíš.

O kvalitě masa, vajec a konkrétních zdrojích se budeme bavit později. Stejně tak o tom, kolik čeho a kdy ve skutečnosti potřebuješ…

Pokud budeš mít problém, dotaz, připomínku, piš.

Pokud se článek líbí, sdílej, lajkuj, pošli kamarádům…

A hlavně… trénuj a přemýšlej 🙂

Komentáře
0

Zanechat komentář